På torsdag kommer vi att diskutera filmen a Clockwork Orange. Som underlag kommer vi ha följande frågor. Läs gärna igenom dem hemma före lektionen.
Det finns mycket att
diskutera kring den här filmen. Vi kommer att försöka hålla oss till olika
psykologiska förklaringsmodeller i vår diskussion, men vi kan ändå inte
begränsa oss till det. Här är några frågor att reflektera kring:
1.
Filmen gjordes 1971
och är en framtidsskildring. Nu har det gått 40 sedan filmen gjordes. Vilken
tid är det egentligen som skildras i filmen?
2.
Alex är ju
ledaren för sitt våldsamma gäng, hur skulle du beskriva hans ledarstil?
3.
Hur skulle du
beskriva Alex ur ett psykodynamiskt perspektiv? Varför beter han sig som han
gör? Vilken relation har han till sina föräldrar och framför allt, vilken
relation kan Alex ha haft till sina föräldrar som barn?
4.
Vad går
Ludovicometoden ut på? (Den metod som används för att bota Alex?) Var ifrån har
regissören Kubrick fått iden till den?
5.
Hur går
Ludovicometoden till?
6.
Alex blir
illamående av våld och se. Men även av Beethovens nionde symfoni. Varför då?
7.
Två av Alex gamla
kompisar har blivit poliser, varför har de valt detta yrke tror du?
8.
A Clockwork Orange
handlar om ondska. Hur skulle du beskriva denna ondska?
9.
Hur skulle du
förklara ondska hos en människa?
10. Hur skulle du förklara ondska i ett samhälle?
11. Vilken syn på vetenskapen skildras i filmen?
12. Vilken roll har religion i filmen?
13. På vilket sätt ska samhällets skyddas från personer
som Alex?
14. Om det vore möjligt att få en människa att sluta med
våldsbrott genom att använda en metod som Ludovicometoden, borde vi göra det
då? Skulle det vareetiskt försvarbart?
15. Finns det en
fara i att skildra våld på ett estetiskt och näsan komiskt sätt som görs i
filmen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar