Idag tittade vi på e gammal film från 80-talet som fortfarande håller måttet. Där fick ni se lite praktiska exempel på inlärningspsykologi och så fick ni se B. F Skinner prata lite grans om sina experiment.
Ni fick även några instuderingsfrågor till klassisk betingning och operant/instrumentell inlärning som ni kan läsa här också:
Tisdag 3/4
Instuderingsfrågor Beteendeperspektivet/
inlärningspsykologi
Plugga in följande frågor. Du
jobbar själv eller tillsammans med någon annan. Du behöver inte lämna in
någonting till mig. Detta är en förberedelse inför provet vecka 17
Läs:
Levanders bok sidorna 30 -43 kapitlet
Beteendeperspektivet
En lätt intruduktion till
beteendeperspektivet och inlärningspsykologin.
Fäldts bok sidorna 62 – 85
Inlärningspsykologi
En mer djupgående genomgång
av beteendeperspektivet och inlärnignspsykologin
Frågor på:
klassisk betingning/ signalinlärning
operant inlärning/instrumentell inlärning
operant inlärning/instrumentell inlärning
1.
Vem
var Ivan Pavlov och vad är han känd för?
2.
Förklara
följande begrepp med egna ord:
Obetingad stimulus
Obetingad respons
Betingad stimulus
Obetingad respons
Betingad stimulus
Betingad respons
3.
Vad
menas med utsläckning när man pratar om klassisk betingning?
4.
Vad
är betingning av andra graden?
5.
Vad
innebär diskriminering när man pratar om klassisk betingning?
6.
Vad
är experimentell neuros?
7.
Försök
att hitta på egna exempel på klassisk betingning?
8.
Hur
använder sig reklamen av klassisk betingning? Är betingningen effektiv?
9.
Vad
är John B. Watson känd för?
10.
Vad
innebär generalisering?
11.
Beskriv
experimentet med lille Albert
Vilken
människosyn hade Watson? Är hans försök med lille Albert acceptabelt ur en etisk
synvinkel?
12.
Skriv
ner några ord eller symboler som väcker känslor. Diskutera sedan varför du tror
att just dessa ord eller symboler är känsloladdade.
13.
Har
du några favoritfärger? Om du har det vad förknippar du dessa färger med?
14.
Vad
är typiskt för signalinlärning?
15.
Vad
är operant inlärning?
16.
Det
finns ett annat namn för operant inlärning, vilket är det?
17.
Hur
fungerar inlärning genom trial and error?
18.
Vad
är effektlagen?
19.
Beskriv
vad positiv förstärkning är.
20.
Beskriv
vad negativ förstärkning är.
21.
Ge
egna exempel på positiv förstärkning
22.
Ge
egna exempel på negativ förstärkning
23.
Om
ett barn kommer åt en varm platta, hur skulle du vilja beskriva mekanismen som
(förhoppningsvis) får barnet att akta sig nästa gång?
24.
Hur
kommer det sig att många hundar tigger vid bordet?
25.
Hur
går det till när Leif (s 72) i Fäldts bok lär sig segla
26.
Varför
löper vi större risk att bli alkoholister om vi mår bra efter att vi har
druckit?
27.
Bestraffning
fungerar inte så bra om man vill förändra en annan människas beteende, varför
då?
28.
Finns
det några situationer där det är lämpligt att använda bestraffning? Om ja – när
och varför?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar