Inför prov i psykologi
tisdag 24/4 kl 8.20 – 10.10 I C 107
Litteratur:
Christer Fäldt Lärobok i psykologi
Freud och psykoanalysen: s 97 – 206
Christer Fäldt Lärobok i psykologi
Freud och psykoanalysen: s 97 – 206
Inlärningspsykologi: s 62 – 85
Martin Levander Psykologi
AB
Det psykodynamiska perspektivet:
Det psykodynamiska perspektivet: s 8 - 29
Beteende perspektivet: s 30 – 43
Det psykodynamiska perspektivet:
Det psykodynamiska perspektivet: s 8 - 29
Beteende perspektivet: s 30 – 43
Instuderingsfrågor
OBS! Inga av dessa frågor är nya utan en sammanställning av de frågor vi redan jobbat med I kursen:
OBS! Inga av dessa frågor är nya utan en sammanställning av de frågor vi redan jobbat med I kursen:
Freud och psykoanalysen och det psykodynamiska
perspektivet:
1. Hur är människans
medvetande uppbyggt enligt Freud, beskriv de olika delarna.
2. Beskriv detet jaget och
överjaget och dess funktioner.
3. Freud menar att vi styrs
av drifter, vad då för drifter och hur fungerar dom?
4.
Vad
är det för skillnad på psykoanalysen och det psykodynamiska perspektivet?
5.
Freud
delade in barnets utveckling i olika psykosexuella faser. Vad är
karaktäristiskt för de olika faserna?
a.
Den
orala fasen
b.
Den
anala fasen
c.
Latentfasen
d.
Den
genitala fasen/adolescensen
6.
Vad
anser du om de här faserna? Stämmer de överens med verkligheten tycker du?
7.
Hur
ser du på relationer mellan barn och deras föräldrar när det gäller
könsutvecklingen? Hur stämmer din bild av ett barns utveckling överens med
Freuds teori om barnets psykosexuella faser?
8.
Kan
man använda Freuds tankar på barns utveckling på dagens olika typer av
familjer? Det finns ju väldigt många varianter (styvfamiljer, regnbågsfamiljer,
familjer med bara en förälder osv).
9.
Vi
använder oss enligt Freud av olika försvarsmekanismer.
Hitta på ett exempel på fyra av följande försvarsmekanismer.
Hitta på ett exempel på fyra av följande försvarsmekanismer.
För varje försvarsmekanism som du
väljer ska du:
a.
beskriva
en situation,
b.
reflektera
över vad följderna kan bli för en person som ”använder”/har just den
försvarsmekanism du valt att beskriva.
Olika försvarsmekanismer
a.
bortträngning
b.
förnekande
c.
projektion
d.
reaktionsbildning
e.
förskjutning
f.
kompensation
g.
eskapism
h.
sublimering
i.
regression
j.
somatisering
k.
splitting
l.
rationalisering
10.
Det
omedvetna har en mycket central roll i Freuds teori, varför då? Varför är det
omedvetna en så viktig del av Freuds teori?
11.
Beskriv
en person som domineras av detet. Vilka svårigheter kan en sådan person hamna
i?
12.
Beskriv
en person som domineras av överjaget, vilka svårigheter kan en sådan person få?
13.
Om
man summerar Freuds bidrag till psykologin – vad tycker du är viktigt och
användbart?
14.
Ge
exempel på kunskap som idag är så självklar att man inte tänker på att idéerna
kommer ifrån Freud.
15.
Vilka
delar i Freuds teori är de svagaste? Vad kan du inte ”köpa”? Diskutera de
kritiska synpunkter som framförts mot Freud. Reflektera gärna kring texten ”kritik av psykoanalysen” ur boken
psykologins grunder av Lars Karlsson.
16.
Reflektera
gärna kring texten ”Människan i
psykologin”. Vad väcker den för tankar hos dig?
Beteendeperspektivet –
inlärningspsykologi
1.
Vem
var Ivan Pavlov och vad är han känd för?
2.
Förklara
följande begrepp med egna ord:
Obetingad stimulus
Obetingad respons
Betingad stimulus
Obetingad respons
Betingad stimulus
Betingad respons
3.
Vad
menas med utsläckning när man pratar om klassisk betingning?
4.
Vad
är betingning av andra graden?
5.
Vad
innebär diskriminering när man pratar om klassisk betingning?
6.
Vad
är experimentell neuros?
7.
Försök
att hitta på egna exempel på klassisk betingning?
8.
Hur
använder sig reklamen av klassisk betingning? Är betingningen effektiv?
9.
Vad
är John B. Watson känd för?
10.
Vad
innebär generalisering?
11.
Beskriv
experimentet med lille Albert
Vilken
människosyn hade Watson? Är hans försök med lille Albert acceptabelt ur en etisk
synvinkel?
12.
Skriv
ner några ord eller symboler som väcker känslor. Diskutera sedan varför du tror
att just dessa ord eller symboler är känsloladdade.
13.
Har
du några favoritfärger? Om du har det vad förknippar du dessa färger med?
14.
Vad
är typiskt för signalinlärning?
15.
Vad
är operant inlärning?
16.
Det
finns ett annat namn för operant inlärning, vilket är det?
17.
Hur
fungerar inlärning genom trial and error?
18.
Vad
är effektlagen?
19.
Beskriv
vad positiv förstärkning är.
20.
Beskriv
vad negativ förstärkning är.
21.
Ge
egna exempel på positiv förstärkning
22.
Ge
egna exempel på negativ förstärkning
23.
Om
ett barn kommer åt en varm platta, hur skulle du vilja beskriva mekanismen som
(förhoppningsvis) får barnet att akta sig nästa gång?
24.
Hur
kommer det sig att många hundar tigger vid bordet?
25.
Hur
går det till när Leif (s 72) i Fäldts bok lär sig segla
26.
Varför
löper vi större risk att bli alkoholister om vi mår bra efter att vi har
druckit?
27.
Bestraffning
fungerar inte så bra om man vill förändra en annan människas beteende, varför
då?
28.
Finns
det några situationer där det är lämpligt att använda bestraffning? Om ja – när
och varför?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar