Psykologi A, mål och betygskriterier, examination

På vår första lektion kommer vi att gå igenom Skolverkes mål och betygskriterier för kursen Psykologi A.
Vi börjar med målen. Vad står det i de där målen egentligen? Vad är det du ska kunna när kursen är slut? Vi ska reda ut det här:

Eleven skall ha kunskap om och förståelse av egna och andras reaktioner och relationer i vardagsliv och i yrkesliv
Du ska ha kunskap om ditt eget beteende, dina känslor och tankar, och genom det lära dig mer om dig själv. Du ska också ha kunskap om varför du och din familj, dina kompisar, dina lärare och andra som finns i skolan reagerar på saker som ni gör och varför era relationer ser ut som de gör.

Eleven ska ha kunskap om och förståelse för människans utveckling genom livet
Du ska alltså ha kunskap om hur människor utvecklas från det att de ligger i mammas mage till det att de dör.

Eleven ska ha kunskap om och förståelse för hur människan fungerar som individ i gruppen men även påverkas av gruppens och samhällets attityder och komplexitet.
Du ska ha kunskap om hur vi människor beter oss i olika grupper, stora som små, och hur de påverkar oss och de attityder vi har. Det handlar alltså om hur vi påverkas av vår familj, våra närmaste kompisar, vår skola, den samhällsgrupp vi kommer ifrån och hur samhället i stort påverkar oss.

Eleven ska ha kunskap om och förståelse för hur människan uppfattar och tolkar sin omvärld och påverkas av den.
Du ska ha kunskap om hur våra sinnen, till exempel vår syn och vår hörsel  påverkar vad vi uppfattar från vår omvärld samt hur våra erfarenheter påverkar hur vi uppfattar och tolkar olika situationer.

Eleven ska ha kunskap om och förståelse för människans beteende och skillnader mellan individer.
Du ska ha kunskap om att vi alla är olika och att dessa olikheter beror på ett samspel mellan arv (våra gener) och miljö (vårt hem, vår skola, det land vi råkar var födda i osv.)

Eleven ska ha kunskap om och förståelse för hur psykiska problem och påfrestningar påverkar människan i vardagsliv och i yrkesliv.
Du ska ha kunskap om hur framförallt stress och kriser påverkar dig och andra människor i vardagen, alltså hemma, i skolan eller på jobbet.

Eleven ska ha kunskap om olika förklaringsmodeller till mänskligt beteende och hur de tillämpas.
Du ska ha kunskaper om psykologins historiska framväxt och hur den har påverkat vår samtid. Du ska ha kunskap om olika perspektiv på psykologi och deras förklaringsmodeller till mänskligt beteende och och vilken betydelse dessa perspektiv har för helhetssynen på människan. Och du ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till de olika psykologiska perspektiven och deras förklaringsmodeller.

Examination 

  • Mindre skriftliga uppgifter där era kunskaper på olika delmoment testas.
  • Seminarium i smågrupper vecka 16 där ni med hjälp av mina frågor under seminariet får visa muntligt vad ni har lärt er om de psykologiska perspektiven.
  • Ett skriftligt prov på de psykologiska perspektiven vecka 17
  • Ett grupparbete inom valfritt område inom psykologin som redovisas muntligt vecka 22
  • Möjlighet till komplettering finns alltid så klart och det sker i dialog med mig.


Och de lokala betygskriterierna ser ut så här:

Kriterier för betyget Godkänt
För att få G resultat på kursen krävs, förutom aktivt deltagande, att du kan redogöra för grunderna i kursens innehåll.





Kriterier för betyget Väl godkänt
För att kunna få VG krävs dessutom att du kan jämföra de olika perspektiven och peka på dess fördelar och nackdelar, dvs har ett kritiskt förhållningssätt till dem, samt koppla dina teoretiska kunskaper till egna erfarenheter.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
För att kunna få MVG krävs att du visar synnerligen goda kunskaper i ämnet, att du självständigt, med ett kritiskt förhållningssätt kan resonera kring olika perspektiv och teorier och dra slutsatser om vad dess tillämpning får för individen och för gruppen.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar